Uppföljning och analys av Klimatpremien
Klimatpremien är viktig för att Sverige ska lyckas med omställningen till utsläppsfria lastbilar och arbetsmaskiner. Energimyndigheten har lämnat förslag på hur stödet kan bli ännu mer träffsäkert i rapporten Uppföljning och analys av Klimatpremien.
Energimyndigheten konstaterar i rapporten att Klimatpremiens effektivitet är beroende av styrmedelsmixen som helhet. Så länge totalkostnadskalkylen för att köra på el är högre än dieseldrift kommer omställningen skjutas på framtiden.
Lastbilar och arbetsmaskiner står för 20 procent av Sveriges koldioxidutsläpp på grund av att de allra flesta fordon fortfarande drivs av fossil diesel. Övergången från dieseldrivna till eldrivna lastbilar och arbetsmaskiner har inte utvecklats i den takt som förväntades när Klimatpremien infördes 2020.
En viktig förklaring till att omställningen inte tagit fart är fortsatt höga inköpspriser i kombination med låga dieselpriser och en otillräcklig efterfrågan från transportköpare.
Rapporten understryker att Klimatpremiens effektivitet är beroende av ett nära samspel med andra styrmedel, såsom regelverk, skatter och avgifter. För att skapa långsiktiga förutsättningar för investeringar i nollutsläppsteknik krävs en helhetssyn på styrmedelsmixen.
Förslag på ändringar av Klimatpremien
I rapporten föreslås ett antal förändringar av Klimatpremien.
Ny förordning för arbetsmaskiner
Ett helt nytt stöd till arbetsmaskiner och laddinfrastruktur föreslås för att påskynda omställningen från diesel till el. Syftet är att få igång elektrifieringen av arbetsmaskiner, som hittills inte utvecklats i samma takt som lastbilarna.
Utfasning av fordongaslastbilar från Klimatpremien
Fordongaslastbilar föreslås inte längre omfattas av stödet. Motivet till detta är att dessa fordon redan är etablerade på marknaden och därför bör fasas ur Klimatpremien till 2027.
Höjt stödbelopp för tunga eldrivna lastbilar
Den nationella takbegränsningen föreslås tas bort. Stödbeloppet ska istället beräknas enbart utifrån EU:s statsstödsregelverk (GBER). Förslaget gynnar särskilt små- och medelstora företag och innebär enklare administration. Energimyndigheten föreslår också att förordningen ändras så att den möjliggör stöd genom konkurrensutsatt anbudsförfarande, vilket möjliggör högre stödnivåer för segment som står länge ifrån marknadsintroduktion.
Klimatkrav i offentlig upphandling
Staten kan stärka efterfrågesidan genom att ställa tydligare och mer ambitiösa klimatkrav. Det kan kompensera för faktorer som låga dieselpriser och skapa en stabil marknad för utsläppsfria alternativ
Ta del av rapporten
Uppföljning och analys av Klimatpremien (pdf)
Underlagsrapport och analyser
Analys av Klimatpremien och marknaden för el- och gaslastbilar (pdf)
Analys av stödsystem för miljöarbetsmaskiner (pdf)
Energimyndighetens uppdrag
Energimyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att löpande följa upp och analysera marknadsutvecklingen av miljöfordon och miljöarbetsmaskiner. I uppdraget ingår även att beskriva hur Klimatpremien bör utvecklas för att behålla och påskynda omställningen av utsläppsfria fordon.
Klimatpremien
Klimatpremien är ett marknadsintroduktionsstöd för lastbilar och arbetsmaskiner med nollutsläppsteknik eller låga utsläpp av växthusgaser. Premien kan sökas av företag, kommuner och regioner och administreras av Energimyndigheten. Syftet med stödet är att underlätta etableringen av ny miljövänlig teknik, minska användningen av fossila bränslen och därigenom reducera transportsektorns utsläpp.