Uppföljning och analys av Klimatpremien

Klimatpremien är viktig för att Sverige ska lyckas med omställningen till utsläppsfria lastbilar och arbetsmaskiner. Energimyndigheten har lämnat förslag på hur stödet kan bli ännu mer träffsäkert i rapporten Uppföljning och analys av Klimatpremien.

Energimyndigheten konstaterar i rapporten att Klimatpremiens effektivitet är beroende av styrmedelsmixen som helhet. Så länge totalkostnadskalkylen för att köra på el är högre än dieseldrift kommer omställningen skjutas på framtiden.

Lastbilar och arbetsmaskiner står för 20 procent av Sveriges koldioxidutsläpp på grund av att de allra flesta fordon fortfarande drivs av fossil diesel. Övergången från dieseldrivna till eldrivna lastbilar och arbetsmaskiner har inte utvecklats i den takt som förväntades när Klimatpremien infördes 2020.

En viktig förklaring till att omställningen inte tagit fart är fortsatt höga inköpspriser i kombination med låga dieselpriser och en otillräcklig efterfrågan från transportköpare.

Rapporten understryker att Klimatpremiens effektivitet är beroende av ett nära samspel med andra styrmedel, såsom regelverk, skatter och avgifter. För att skapa långsiktiga förutsättningar för investeringar i nollutsläppsteknik krävs en helhetssyn på styrmedelsmixen.

Förslag på ändringar av Klimatpremien

I rapporten föreslås ett antal förändringar av Klimatpremien.

Ny förordning för arbetsmaskiner

Ett helt nytt stöd till arbetsmaskiner och laddinfrastruktur föreslås för att påskynda omställningen från diesel till el. Syftet är att få igång elektrifieringen av arbetsmaskiner, som hittills inte utvecklats i samma takt som lastbilarna.

Utfasning av fordongaslastbilar från Klimatpremien

Fordongaslastbilar föreslås inte längre omfattas av stödet. Motivet till detta är att dessa fordon redan är etablerade på marknaden och därför bör fasas ur Klimatpremien till 2027.

Höjt stödbelopp för tunga eldrivna lastbilar

Den nationella takbegränsningen föreslås tas bort. Stödbeloppet ska istället beräknas enbart utifrån EU:s statsstödsregelverk (GBER). Förslaget gynnar särskilt små- och medelstora företag och innebär enklare administration.  Energimyndigheten föreslår också att förordningen ändras så att den möjliggör stöd genom konkurrensutsatt anbudsförfarande, vilket möjliggör högre stödnivåer för segment som står länge ifrån marknadsintroduktion.

Klimatkrav i offentlig upphandling

Staten kan stärka efterfrågesidan genom att ställa tydligare och mer ambitiösa klimatkrav. Det kan kompensera för faktorer som låga dieselpriser och skapa en stabil marknad för utsläppsfria alternativ

Ta del av rapporten

Uppföljning och analys av Klimatpremien (pdf)

Underlagsrapport och analyser

Underlagsrapport: Uppföljning och analys av marknadsutvecklingen för miljölastbilar och klimatpremiens roll (pdf)

Analys av Klimatpremien och marknaden för el- och gaslastbilar (pdf)

Analys av stödsystem för miljöarbetsmaskiner (pdf)

Energimyndighetens uppdrag

Energimyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att löpande följa upp och analysera marknadsutvecklingen av miljöfordon och miljöarbetsmaskiner. I uppdraget ingår även att beskriva hur Klimatpremien bör utvecklas för att behålla och påskynda omställningen av utsläppsfria fordon.