Just nu är det långa handläggningstider. När ansökan har inkommit till oss kan du gå vidare och beställa ditt fordon. Ansökningarna placeras i kö och hanteras löpande i turordning. Ansökan om stöd kommer prövas enligt gällande förordning vid beslutstillfället.
Klimatpremie kan sökas av företag, kommuner och regioner som ska köpa en ny miljöarbetsmaskin.
Syftet med klimatpremien är att främja introduktionen av vissa miljöfordon på marknaden, minska utsläppen av växthusgaser och på så sätt bidra till minskat buller och ett bättre klimat.
Det här är en miljöarbetsmaskin
En miljöarbetsmaskin är ett motorredskap eller en traktor som har en nettoeffekt på minst 15 kW och som är avsedd att drivas enbart av el eller ett annat biodrivmedel som inte kan användas i motorer som kan drivas av fossila bränslen. Fordonet kan även drivas av elektrobränslen, exempelvis fossilfri framtagen vätgas.
Så här ansöker du om premien
- Logga in på Mina sidor med personligt BankID
- Ansök om behörighet till e-tjänsten Klimatpremie.
- När behörigheten är beviljad kan du ansöka om premien.
All information finns i vägledningen
Vägledning miljöarbetsmaskiner (pdf)
För att stöd ska kunna betalas ut måste stödmottagaren ha ett bankgiro eller plusgirokonto kopplat till organisationsnumret.
Den stödberättigande kostnaden utgörs av prisskillnaden mellan miljöarbetsmaskinen och närmast jämförbara fordon.
Stöd för köp av en miljöarbetsmaskin får beviljas med ett belopp som motsvarar högst 20 procent av inköpskostnaden, dock
- högst 40 procent av den stödberättigande kostnaden, eller
- högst 50 procent av den stödberättigande kostnaden, om maskinen enbart drivs med el.
Ändring i förordning från den 9 september
Regeringen har beslutat om en ändring i förordningen om statligt stöd till vissa miljöfordon. Förordningsändringen träder i kraft den 9 september 2025. Ändringen innebär att du som fått stöd beviljat för köp av ett miljöfordon kan beviljas förlängning av tidsfristen för att komma in med en begäran om utbetalning om det finns särskilda skäl.
Frågor och svar om klimatpremien
Med miljöfordon avses:
- utsläppsfria tunga lastbilar
- fordonsgaslastbilar avsedda att drivas med biogas
- miljölastbilar
- lätta ellastbilar
- miljöarbetsmaskiner.
För beslut som fattats före 13 februari 2024 gäller:
Under förutsättning att leasingtagaren förbinder sig att köpa fordonet efter leasingtidens slut så är leasing möjligt, det innebär att en så kallad finansiell leasing är möjligt, enligt gällande EU-förordning.
För beslut som fattats efter 13 februari 2024 gäller:
Det är endast den som köpt fordonet och står som ägare för fordonet som är stödberättigad.
För att utbetalning ska kunna göras, måste den som sökt stödet, köpt och ställt på fordonet också vara registrerad som ägare i Transportstyrelsens vägtrafikregister och fordonet ska vara registrerat i Sverige.
Vanligtvis är leasinggivaren ägare av fordonet och leasingtagaren är brukare, i dessa fall ska alltså leasinggivaren söka stödet.
Ansökan om stöd måste ges in till myndigheten innan du beställer något fordon.
Du behöver inte få ett beslut om stöd innan du beställer fordonet.
Den stödberättigande kostnaden utgörs av prisskillnaden mellan miljöfordonet (miljöarbetsmaskin, utsläppsfri tung lastbil, miljölastbil, lätt ellastbil eller fordonsgaslastbil) och närmast jämförbara fordon.
Du som ansöker om stöd ska också visa för myndigheten vad som är närmast jämförbara fordon.
Nej, man kan endast få stöd för ett nytt fordon. Med ett nytt fordon menas:
- ett fordon som inte har beställts eller köpts innan ansökan ges in till Energimyndigheten, och
- som ska ställas på och inte tidigare varit påställd, och
- som inte tidigare har tagits i bruk i Sverige, eller någon annanstans.
Denna regel är en följd av kravet på så kallad stimulanseffekt enligt EU:s statsstödsregler.
Den som avser att köpa ett demofordon får ansöka om stöd. Fordonet får dock inte tidigare ha tagits i bruk för sitt ändamål. När fordonet är i bruk i demonstrationssyfte anses fordonet inte ha tagits i bruk det vill säga för sitt ändamål.
När till exempel en potentiell köpare får provköra fordonet en stund anses inte fordonet ha tagits i bruk för sitt ändamål. Om säljaren däremot till exempel hyr ut eller leasar ut fordonet till en brukare av fordonet anses fordonet ha tagits i bruk för sitt ändamål. Oavsett hyres- eller leasingtid och oavsett om brukaren bara har fordonet parkerat eller använder fordonet i sin verksamhet.
Dokumentation och annat underlag som styrker att fordonet inte tidigare tagits i bruk och att övriga förutsättningar för stödet är uppfyllda, ska bifogas när begäran om utbetalning görs.
En ansökan om stöd måste ovillkorligen alltid ha kommit in till myndigheten innan ett fordon beställs. Det finns inga undantag överhuvudtaget till detta lagkrav. Det spelar således ingen roll om fordonet till exempel har använts som så kallade demonstrationsfordon eller annat.
- Om sökande är momspliktig ska inköpspriset anges exklusive moms.
- Om sökande är momsbefriad ska inköpspriset anges inklusive moms.
Detta gäller inköpspriset för miljöfordonet och inköpspriset för närmast jämförbara fordon.
Totalvikten är summan av:
- fordonets tjänstevikt
- passagerare (beräknad vikt av största antal personer som fordonet är tillverkat för, utom föraren som är inräknad i tjänstevikten)
- gods (den största mängd gods som fordonet är inrättat för).
Vikter (transportstyrelsen.se)
Energimyndigheten får betala ut det beviljade stödbeloppet tidigast sex månader efter det att fordonet har ställts på i Transportstyrelsens vägtrafikregister.
Beloppet betalas ut om uppgifterna i vägtrafikregistret visar att
- den som köpt och ställt på fordonet fortfarande är registrerad som ägare, och
- att fordonet är registrerat i Sverige, och
- att övriga förutsättningar för utbetalning är uppfyllda.
Detta innebär att fordonet måste vara påställt när du lämnar in en begäran om utbetalning till Energimyndigheten och i formuläret fyller du i det datum som fordonet ställts på.
Först sex månader efter dagen för påställandet får Energimyndigheten påbörja granskningen av din begäran om utbetalning.
Fordonet måste vid myndighetens granskning ha varit påställt i sex månader i Transportstyrelsens vägtrafikregister och den som ansökte om stödet måste också ha varit ägare av fordonet under samma tid.
Miljöfordonet får vara registrerat i Transportstyrelsens vägtrafikregister men ej påställt eller ha tagits i bruk i Sverige eller någon annanstans när ansökan görs enligt 3 § Förordning (2020:750) om statligt stöd till vissa miljöfordon.
Förordning (2020:750) om statligt stöd till vissa miljöfordon (rikdagen.se)
När du skickar in en begäran om utbetalning (av tidigare beviljat stöd) ska fordonet vara påställt i Transportstyrelsens vägtrafikregister och ha tagits i bruk i Sverige.
När det gäller miljöarbetsmaskiner som inte omfattas av krav på registrering i vägtrafikregistret ska stödmottagaren skicka in ett intyg till Energimyndigheten.
Intyget ska innehålla en försäkran på heder och samvete från stödmottagaren om att de fortfarande äger maskinen och att den finns i och används i Sverige. Intyget ska ha kommit in till Statens energimyndighet tidigast sex månader och senast åtta månader efter det att begäran om utbetalning har lämnats till myndigheten.
Stöd får inte betalas ut till ett företag som har skulder hos Kronofogdemyndigheten
- som avser återkrav av statligt stöd eller bidrag, eller
- för svenska skatter eller avgifter.
Energimyndigheten kan bara bevilja stöd om det också finns pengar att betala ut. Myndighetens anslag för stödet bestäms på årsbasis av regeringen.
När beslut fattats i ert ärende får kontaktpersonen i ärendet ett mejl som informerar om detta och att ni ska logga in på Mina sidor för att ta del av beslutet.
Om du fått stöd beviljat och behöver mer tid för att komma in med en begäran om utbetalning, kan du skicka in en ansökan om förlängning. Förlängning av tidsfristen får beviljas om det finns särskilda skäl.
Kontakta oss om du har frågor
Du kan kontakta oss via telefon eller mejl: klimatpremie@energimyndigheten.se
Telefonnummer
016-544 24 44
Öppettider
Helgfri måndag, torsdag: 9–11 och 13–15