Uppdrag inom CCS

Energimyndigheten har flera uppdrag inom CCS som ska bidra till att Sverige och EU når sina klimatmål.

CCS är en viktig pusselbit i klimatarbetet. För att tekniken ska kunna användas brett krävs både regelverk, kunskap, samordning och riktade insatser.

Nationellt centrum för CCS

Uppdraget att vara nationellt centrum för CCS innebär att Energimyndigheten ska:

  • följa den tekniska, ekonomiska och politiska utvecklingen på CCS-området både nationellt och internationellt
  • identifiera, analysera och vid behov utreda och lämna förslag till åtgärder avseende tekniska, ekonomiska och juridiska hinder för att svenska aktörer ska kunna tillämpa CCS
  • utreda frågor som rör bokföring och rapportering av koldioxidutsläpp gentemot bland annat FN:s klimatkonvention (UNFCCC), de nationella klimatmålen och EU:s system för handel med utsläppsrätter (EU ETS) samt hur hela CCS-kedjan kan göras så klimat- och energieffektiv som möjligt.

Uppdrag att vara nationellt centrum för CCS (regeringen.se)

Stöd genom omvända auktioner för bio-CCS

Energimyndighetens stöd genom omvänd auktion kan beviljas den eller de aktörer som kan erbjuda avskiljning, transport och geologisk lagring av biogen koldioxid till lägst ersättning per ton, samt som uppfyller övriga villkor.

Energimyndigheten har ett uppdrag att genomföra en eller flera omvända auktioner och kan fördela 36 miljarder kronor mellan 2026 och 2046. Stödet går till både investering och drift.

Stöd för bio-CCS genom omvänd auktion

Investeringsstöd till CCS-projekt via Industriklivet

Energimyndigheten kan ge investeringsstöd till CCS-projekt genom Industriklivet, en satsning som ska stötta industrin att minska sina processrelaterade utsläpp av växthusgaser samt till att uppnå de klimatpolitiska målen. Inom Industriklivet kan stöd ges till forskning, genomförbarhetsstudier, pilot- och demonstrationsprojekt och investeringar.

Industriklivet

Årlig rapportering enligt EU:s nettonollförordning

Energimyndigheten har ett årligt uppdrag att rapportera två artiklar i EU-förordningen om nettonollindustrin (Net-Zero Industry Act, NZIA). Rapporteringsansvaret gäller Artikel 21.2 och 21.3. Rapporteringen ska bl.a. innehålla:

  • en kartläggning av pågående projekt för koldioxidavskiljning och koldioxidtransport
  • en beskrivning av de stödåtgärder som antagits eller kommer att antas för att stötta projekt för avskiljning, transport och permanent lagring av koldioxid
  • en redogörelse kring nationella mål och strategier för koldioxidavskiljning 2030.

Mer om våra leveranser