Öppna kontrollörskonto

Här får du veta hur du ansöker om att öppna ett kontrollörskonto.

Kontrollörer behöver åtkomst till unionsregistret främst för att verifiera utsläpp redovisade av verksamhetsutövare inom EU ETS.

För att få öppna ett kontrollörskonto i registret krävs bevis för att kontrollören är korrekt ackrediterad.

Kontrollören är själv ansvarig för att ansöka om ett konto i unionsregistret. Kontot är avgiftsfritt.

Observera! De två stegen Registrering i unionsregistret och Lämna in ansökan måste genomföras för att ansökan ska vara komplett och vi ska påbörja handläggningen. 

Bevis på ackrediterad kontrollör

I ansökan ska du bifoga en handling som styrker att den som ansöker om att öppna ett kontrollörskonto är ackrediterad som kontrollör enligt artikel 15 i direktiv 2003/87/EG.

Läs mer om kontrollörer/verifierare i EU ETS hos Swedac, nationellt ackrediteringsorgan för Sverige.

Verifieringsorgan för växthusgaser EU-ETS (swedac.se)

Om handlingen är en kopia gäller samma krav på certifiering som för övriga kopior, se information under Gemensamma krav för all typ av dokumentation.

Energimyndigheten kontrollerar fast bostadsadress för alla ombud. Om du är bosatt i ett annat land än Sverige ska du skicka in bevis på fast bostadsadress. Dokumentationen lämnas in via Mina sidor.

Mina sidor

Dokumentationskraven för ombud inkluderar:

  • Fullmakt underskriven av behörig firmatecknare

    Fullmakt ska utfärdas för alla ombud i unionsregistret som inte ensamma har firmateckningsrätt enligt Bolagsverkets register. Kopia av den underskrivna fullmakten bifogas vid ansökan om behörighet till e-tjänsten Handel med utsläppsrätter. Ansökan görs via Mina sidor. Originalfullmakten behåller ombudet själv så länge personen är behörigt ombud. Energimyndigheten kan begära in originalfullmakten för granskning.

    Fullmakt (pdf)

  • ID-handling certifierad av Notarius Publicus

    För alla nya ombud i unionsregistret krävs kopia av giltig id-handling (pass, svenskt körkort eller id-kort som utfärdats av en stat som är medlem i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling).

    Kopian av id-handling ska vara certifierad av Notarius Publicus och skickas in digitalt via e-tjänsten. Originalet av id-handlingen behåller ombudet själv så länge denna är behörigt ombud. Energimyndigheten kan begära in underlaget för ytterligare granskning.

  • Utdrag ur belastningsregistret (beställs av Energimyndigheten)

    För nya ombud i unionsregistret krävs ett utdrag ur Polisens belastningsregister. Energimyndigheten inhämtar belastningsregisterutdraget från Polismyndigheten vid ansökan.

    Mer information om varför vi inhämtar utdrag ur belastningsregistret finns på sidan Informationskällor och hantering av uppgifter.

    Informationskällor och hantering av uppgifter

    Vill du av någon anledning skicka in belastningsregisterutdraget själv så går det att beställa utdraget från Polisens e-tjänst. Utdraget måste skickas till Energimyndigheten i det obrutna kuvert som Polisen ursprungligen skickat utdraget i och får inte vara äldre än tre månader när det inkommer till Energimyndigheten.