Så påverkar REDIII transportmålet

Här har vi samlat information om de ändringar som REDIII innebär för reduktionsplikten och drivmedelslagstiftningen.

Förnybartdirektivet, ett EU-direktiv om främjande av förnybar energi sätter krav för bland annat andelen förnybart inom transportsektorn och växthusgasminskningar i transportsektorn. Direktivet är en del i EU:s arbete för att minska EU:s utsläpp av växthusgaser med minst 55 procent till 2030.

Regeringen har implementerat ändringarna REDIII medför för transportsektorn genom ändringar i lagen om reduktion av växthusgasutsläpp från bensin och diesel (reduktionspliktslagen) och drivmedelslagen. Samt genom en ny reduktionspliktsförordning och ändringar i drivmedelsförordningen.

Lag (2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp från bensin och diesel (riksdagen.se)

Förordning (2018:195) om reduktion av växthusgasutsläpp från vissa fossila drivmedel (riksdagen.se)

Drivmedelslag (2011:319) (riksdagen.se)

Drivmedelsförordning (2011:346) (riksdagen.se)

Reduktionspliktsföreskrifter

Vi har tagit fram ett utkast till en ny vägledning som finns tillgängligt redan nu. Den slutgiltiga vägledningen förväntas publiceras inom de närmaste veckorna. 

Utkast: Vägledning om reduktionsplikt (pdf)

Föreskrifter kopplat till drivmedel

Energimyndigheten kommer att publicera en ny föreskrift kopplat till kraven om miljöinformation för drivmedel i höst. Ett utkast på föreskriften har varit på remiss under våren.

Drivmedel

Remissmissiv: av föreskrifter drivmedelslagen (pdf)

Utkast: föreskrifter om drivmedel (pdf)

Konsekvensutredning: drivmedelsföreskrift (pdf)