Öppna depåkonto för stationära anläggningar

Här får du veta hur du ansöker om att öppna ett depåkonto för stationära anläggningar.

Verksamhetsutövare som omfattas av lagen (2020:1173) om vissa utsläpp av växthusgaser och därmed ska rapportera utsläpp och eventuellt överlämna utsläppsrätter behöver öppna ett depåkonto för stationära anläggningar i unionsregistret. Kontot är avgiftsfritt.

Observera! De två stegen Registrera i unionsregistret och Lämna in ansökan måste genomföras för att ansökan ska vara komplett och för att ärendet ska handläggas. Om kompletterande information behövs så meddelas sökanden via mejl. 

För att kunna öppna ett depåkonto för stationära anläggningar i registret krävs att du som verksamhetsutövare har ett giltigt tillstånd för att släppa ut växthusgaser. Tillstånden utfärdas av Naturvårdsverket, och det är Naturvårdsverket som du som verksamhetsutövare ska ansöka till om tillstånd.

När ni har fått ett tillstånd beslutat av Naturvårdsverket ansöker du om att öppna ett depåkonto för stationära anläggningar hos Energimyndigheten. Verksamhetsutövaren är själv ansvarig för att ansöka om ett konto i unionsregistret.

Tillstånd till utsläpp av växthusgaser (naturvardsverket.se)

Energimyndigheten kontrollerar fast bostadsadress för alla ombud. Om du är bosatt i ett annat land än Sverige ska du skicka in bevis på fast bostadsadress. Dokumentationen lämnas in via Mina sidor.

Mina sidor

Dokumentationskraven för ombud inkluderar:

  • Fullmakt underskriven av behörig firmatecknare

    Fullmakt ska utfärdas för alla ombud i unionsregistret som inte ensamma har firmateckningsrätt enligt Bolagsverkets register. Kopia av den underskrivna fullmakten bifogas vid ansökan om behörighet till e-tjänsten Handel med utsläppsrätter. Ansökan görs via Mina sidor. Originalfullmakten behåller ombudet själv så länge personen är behörigt ombud. Energimyndigheten kan begära in originalfullmakten för granskning.

    Fullmakt (pdf)

  • ID-handling certifierad av Notarius Publicus

    För alla nya ombud i unionsregistret krävs kopia av giltig id-handling (pass, svenskt körkort eller id-kort som utfärdats av en stat som är medlem i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling).

    Kopian av id-handling ska vara certifierad av Notarius Publicus och skickas in digitalt via e-tjänsten. Originalet av id-handlingen behåller ombudet själv så länge denna är behörigt ombud. Energimyndigheten kan begära in underlaget för ytterligare granskning.

  • Utdrag ur belastningsregistret (beställs av Energimyndigheten)

    För nya ombud i unionsregistret krävs ett utdrag ur Polisens belastningsregister. Energimyndigheten inhämtar belastningsregisterutdraget från Polismyndigheten vid ansökan.

    Mer information om varför vi inhämtar utdrag ur belastningsregistret finns på sidan Informationskällor och hantering av uppgifter.

    Informationskällor och hantering av uppgifter

    Vill du av någon anledning skicka in belastningsregisterutdraget själv så går det att beställa utdraget från Polisens e-tjänst. Utdraget måste skickas till Energimyndigheten i det obrutna kuvert som Polisen ursprungligen skickat utdraget i och får inte vara äldre än tre månader när det inkommer till Energimyndigheten.