
Öppna depåkonto för stationära anläggningar
Här får du veta hur du ansöker om att öppna ett depåkonto för stationära anläggningar.
Verksamhetsutövare som omfattas av lagen (2020:1173) om vissa utsläpp av växthusgaser och därmed ska rapportera utsläpp och eventuellt överlämna utsläppsrätter behöver öppna ett depåkonto för stationära anläggningar i unionsregistret. Kontot är avgiftsfritt.
Observera! De två stegen Registrera i unionsregistret och Lämna in ansökan måste genomföras för att ansökan ska vara komplett och för att ärendet ska handläggas. Om kompletterande information behövs så meddelas sökanden via mejl.
För att kunna öppna ett depåkonto för stationära anläggningar i registret krävs att du som verksamhetsutövare har ett giltigt tillstånd för att släppa ut växthusgaser. Tillstånden utfärdas av Naturvårdsverket, och det är Naturvårdsverket som du som verksamhetsutövare ska ansöka till om tillstånd.
När ni har fått ett tillstånd beslutat av Naturvårdsverket ansöker du om att öppna ett depåkonto för stationära anläggningar hos Energimyndigheten. Verksamhetsutövaren är själv ansvarig för att ansöka om ett konto i unionsregistret.
Tillstånd till utsläpp av växthusgaser (naturvardsverket.se)
1. Ansök om behörighet till e-tjänst
För att kunna lämna in ett ärende på Mina sidor behöver du först ha behörighet att företräda företaget eller organisationen i Energimyndighetens e-tjänst. Om du redan har behörighet för e-tjänsten Handel med utsläppsrätter, behöver du inte ansöka igen.
- Logga in på Mina sidor med BankID.
- Ansök om behörighet till e-tjänsten för handel med utsläppsrätter (EU ETS).
- Välj hur du vill ansluta till e-tjänsten.
- Bifoga fullmakt som gäller för handel med utsläppsrätter.
Fullmakt (pdf) - Fyll i dina uppgifter och skicka in.
- Du får besked via e-post när du har fått behörighet och kan skapa ett ärende.
2) Lämna in ansökan för kontoombud
När du har fått behörighet för att företräda företaget på Mina sidor så behöver du logga in på Mina sidor igen och Skapa ett ärende. Detta gör du i vänstermenyn som dyker upp när du är inloggad.
Därefter väljer du Ansökan för kontoombud > Skapa ärende och fyller i ansökningsformuläret samt lämnar in den dokumentation som efterfrågas.
Vilka dokumentationskrav det är för att bli ombud kan du läsa mer om under fliken Dokumentation för ombud.
3. Lämna in ansökan om att öppna konto
Ett av de tilltänkta ombuden behöver sedan logga in på Mina sidor igen och skapa ett nytt ärende för att lämna in en ansökan om att öppna konto. Välj Skapa ärende i vänstermenyn. Därefter väljer du e-tjänsten handel med utsläppsrätter och Ansökan för Kontoinnehavare>Skapa ärende. Välj vilken kontotyp du vill öppna och fyll i ansökningsformuläret och lämna in den dokumentation som efterfrågas för vald kontotyp.
Se fliken Gemensamma dokumentationskrav för mer information.
-
Har du ingen e-legitimation?
Om du inte har en e-legitimation kan du lämna in ansökan genom att posta den till Energimyndigheten.
Ansökan om registrering av ombud i unionsregistret (pdf)
På blanketten ska du:
- fylla i uppgifter om den organisation eller fysiska/juridiska person som är kontoinnehavare,
- fylla i uppgifter om den eller de personer som ska agera ombud för kontoinnehavaren i unionsregistret,
- läsa igenom information om hantering av personuppgifter,
- se till att giltig firmatecknare eller befintligt ombud för din organisation skriver under blanketten. Du själv som sökande kan också skriva under blanketten, givet att du bifogar en giltig fullmakt med din ansökan.
Det här ska ingå i din ansökan via post till Energimyndigheten:
- ansökningsblankett
- övriga dokumentationskrav
Alla dokument ska skickas till:
Energimyndigheten
Unionsregistret
Box 310
631 04 ESKILSTUNA