Ansökan för nya ombud

Här kan du läsa om processen och de olika steg som du behöver genomföra för att bli ombud i unionsregistret.

För att bli ett nytt ombud för ett befintligt konto i unionsregistret behöver den sökande registrera sig på unionsregistrets webbplats och skicka in en ansökan till Energimyndigheten via vår e-tjänst.

Observera! De två stegen Registrering i unionsregistret och Lämna in ansökan måste genomföras för att ansökan ska vara komplett och vi ska påbörja handläggningen. 

Krav på minst två ombud för ett konto

Antalet ombud för ett konto ska alltid vara minst två och informationen om dessa ombud ska hållas uppdaterad och korrekt. Ansvaret för att ombudens behörighet och underliggande dokumentation hålls uppdaterad ligger på kontoinnehavaren.

Om kravet på minst två ombud på varje konto inte uppfylls, eller om kontoinnehavaren inte informerar Energimyndigheten om viktiga ändringar gällande ombud eller kontoinnehavare så kan det leda till att all åtkomst till kontot spärras.

1. Ansök om behörighet till e-tjänst

För att kunna lämna in ett ärende på Mina sidor behöver du först ha behörighet att företräda företaget eller organisationen i Energimyndighetens e-tjänst. Om du redan har behörighet för e-tjänsten Handel med utsläppsrätter, behöver du inte ansöka igen.

  • Logga in på Mina sidor med BankID.
  • Ansök om behörighet till e-tjänsten för handel med utsläppsrätter (EU ETS).
  • Välj hur du vill ansluta till e-tjänsten.
  • Bifoga fullmakt som gäller för handel med utsläppsrätter.
    Fullmakt (pdf)
  • Fyll i dina uppgifter och skicka in.
  • Du får besked via e-post när du har fått behörighet och kan skapa ett ärende.

2) Lämna in ansökan för kontoombud

När du har fått behörighet för att företräda företaget på Mina sidor så behöver du logga in på Mina sidor igen och Skapa ett ärende. Detta gör du i vänstermenyn som dyker upp när du är inloggad.

Därefter väljer du Ansökan för kontoombud > Skapa ärende och fyller i ansökningsformuläret samt lämnar in den dokumentation som efterfrågas.

Vilka dokumentationskrav det är för att bli ombud kan du läsa mer om under fliken Dokumentation för ombud.

  • Har du ingen e-legitimation?

    Om du inte har en e-legitimation kan du lämna in ansökan genom att posta den till Energimyndigheten.

    Ansökan om registrering av ombud i unionsregistret (pdf)

    På blanketten ska du:

    • fylla i uppgifter om den organisation eller fysiska/juridiska person som är kontoinnehavare,
    • fylla i uppgifter om den eller de personer som ska agera ombud för kontoinnehavaren i unionsregistret,
    • läsa igenom information om hantering av personuppgifter,
    • se till att giltig firmatecknare eller befintligt ombud för din organisation skriver under blanketten. Du själv som sökande kan också skriva under blanketten, givet att du bifogar en giltig fullmakt med din ansökan.

    Det här ska ingå i din ansökan via post till Energimyndigheten:

    • ansökningsblankett
    • övriga dokumentationskrav

    Alla dokument ska skickas till:

    Energimyndigheten
    Unionsregistret
    Box 310
    631 04 ESKILSTUNA