
Ansökan för nya ombud
Här kan du läsa om processen och de olika steg som du behöver genomföra för att bli ombud i unionsregistret.
För att bli ett nytt ombud för ett befintligt konto i unionsregistret behöver den sökande registrera sig på unionsregistrets webbplats och skicka in en ansökan till Energimyndigheten via vår e-tjänst.
Observera! De två stegen Registrering i unionsregistret och Lämna in ansökan måste genomföras för att ansökan ska vara komplett och vi ska påbörja handläggningen.
Krav på minst två ombud för ett konto
Antalet ombud för ett konto ska alltid vara minst två och informationen om dessa ombud ska hållas uppdaterad och korrekt. Ansvaret för att ombudens behörighet och underliggande dokumentation hålls uppdaterad ligger på kontoinnehavaren.
Om kravet på minst två ombud på varje konto inte uppfylls, eller om kontoinnehavaren inte informerar Energimyndigheten om viktiga ändringar gällande ombud eller kontoinnehavare så kan det leda till att all åtkomst till kontot spärras.
Energimyndigheten kontrollerar fast bostadsadress för alla ombud. Om du är bosatt i ett annat land än Sverige ska du skicka in bevis på fast bostadsadress. Dokumentationen lämnas in via Mina sidor.
Dokumentationskraven för ombud inkluderar:
-
Fullmakt underskriven av behörig firmatecknare
Fullmakt ska utfärdas för alla ombud i unionsregistret som inte ensamma har firmateckningsrätt enligt Bolagsverkets register. Kopia av den underskrivna fullmakten bifogas vid ansökan om behörighet till e-tjänsten Handel med utsläppsrätter. Ansökan görs via Mina sidor. Originalfullmakten behåller ombudet själv så länge personen är behörigt ombud. Energimyndigheten kan begära in originalfullmakten för granskning.
-
ID-handling certifierad av Notarius Publicus
För alla nya ombud i unionsregistret krävs kopia av giltig id-handling (pass, svenskt körkort eller id-kort som utfärdats av en stat som är medlem i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling).
Kopian av id-handling ska vara certifierad av Notarius Publicus och skickas in digitalt via e-tjänsten. Originalet av id-handlingen behåller ombudet själv så länge denna är behörigt ombud. Energimyndigheten kan begära in underlaget för ytterligare granskning.
-
Utdrag ur belastningsregistret (beställs av Energimyndigheten)
För nya ombud i unionsregistret krävs ett utdrag ur Polisens belastningsregister. Energimyndigheten inhämtar belastningsregisterutdraget från Polismyndigheten vid ansökan.
Mer information om varför vi inhämtar utdrag ur belastningsregistret finns på sidan Informationskällor och hantering av uppgifter.
Informationskällor och hantering av uppgifter
Vill du av någon anledning skicka in belastningsregisterutdraget själv så går det att beställa utdraget från Polisens e-tjänst. Utdraget måste skickas till Energimyndigheten i det obrutna kuvert som Polisen ursprungligen skickat utdraget i och får inte vara äldre än tre månader när det inkommer till Energimyndigheten.