Ansökan för nya ombud

Här kan du läsa om processen och de olika steg som du behöver genomföra för att bli ombud i unionsregistret.

För att bli ett nytt ombud för ett befintligt konto i unionsregistret behöver den sökande registrera sig på unionsregistrets webbplats och skicka in en ansökan till Energimyndigheten via vår e-tjänst.

Observera! De två stegen Registrering i unionsregistret och Lämna in ansökan måste genomföras för att ansökan ska vara komplett och vi ska påbörja handläggningen. 

Krav på minst två ombud för ett konto

Antalet ombud för ett konto ska alltid vara minst två och informationen om dessa ombud ska hållas uppdaterad och korrekt. Ansvaret för att ombudens behörighet och underliggande dokumentation hålls uppdaterad ligger på kontoinnehavaren.

Om kravet på minst två ombud på varje konto inte uppfylls, eller om kontoinnehavaren inte informerar Energimyndigheten om viktiga ändringar gällande ombud eller kontoinnehavare så kan det leda till att all åtkomst till kontot spärras.

När du har gjort de två stegen i ansökningsprocessen (registrerat dig i unionsregistret och lämnat in ansökan) så påbörjar Energimyndigheten handläggningen av ärendet. Förutsatt att dokumentationen är fullständig och korrekt så kommer vi att godkänna din ansökan inom 20 dagar. När din ansökan är godkänd av oss meddelar vi dig via e-post och godkänner uppgifter kopplade till ansökan i unionsregistret.

Efter godkännande av ansökan skickar vi ut behörighetsnycklar till de ombud som inte sedan tidigare är aktiva ombud i registret. Har ansökan skickats in via Mina sidor så kan behörighetsnyckeln hämtas där, i annat fall skickas behörighetsnyckeln ut med rekommenderat brev till ombudet. Information om hur du får din behörighetsnyckel får du av oss i mejlet. Behörighetsnyckeln behövs för att aktivera användarkontot i unionsregistret.