Guide till ändringar utifrån REDIII

Markkriterierna syftar till att hindra negativ påverkan på biologisk mångfald och mark med stora kollager. Det är endast biomassa från jordbruk (agrobiomassa) och skogsbruk (skogsbiomassa) som behöver uppfylla markkriterierna.

Med agrobiomassa menas biomassa som produceras inom jordbruket, inklusive restprodukter som direkt har uppkommit inom jordbruket. Det finns också ett särskilt markkriterium som träffar avfall och restprodukter från jordbruk, se längre ner på denna sida.

Den som har hållbarhetsbesked ska säkerställa att markkriterierna uppfylls. Vilka rutiner och vilken dokumentation som behövs beror på var biomassan kommer ifrån. Förutsättningarna skiljer sig åt mellan olika länder, till exempel vad gäller existerande kontrollrutiner, tillgängliga data och metoder för att verifiera vilka markområden som avses. Om stor risk finns för att markkriterierna inte uppfylls krävs det mer omfattande kontroller eller bevisning, till exempel flygbilder eller fältkontroller. En sådan risk kan vara att osäkerheten i ett visst område är särskilt stor, eller om indikationer på att exempelvis illegal avverkning eller markavvattning förekommer i betydande omfattning inom ett visst område eller från en viss leverantör.

Agrobiomassa kan verifieras genom:

  • att den omfattas av en frivillig certifiering godkänd av kommissionen
  • hållbarhetsbesked i tidigare led
  • genom avtal med leverantörer och egna rutiner

Agrobiomassa kommer från jordbruksverksamhet. Kommer biomassa från annan verksamhet exempelvis infrastrukturprojekt eller skötselåtgärder som utförs för att stärka eller bibehålla biologisk mångfald betraktas det inte som jordbruksverksamhet.

Verifiering av svensk agrobiomassa

Nedan redogörs för markkriterierna för agrobiomassa i en svensk kontext samt hur dessa kan verifieras. Markkriterierna för agrobiomassa finns i hållbarhetslagen 2 kap. 8-11 § (SFS 2010:598).

Verifiering av kriterier gällande stor biologisk mångfald

Kriterierna tillåter inte att agrobiomassa kommer från visa typer av mark. Det gäller om marken 1 januari 2008 eller senare utgjordes av urskog, gammal skog, skog med stor biologisk mångfald, naturlig gräsmark, icke-naturlig gräsmark, hedmark eller områden utsedda för naturskydd. Bestämmelsen gäller oavsett om det specifika området vid skördetillfället utgjordes av sådan mark eller inte.

  • Urskog - mark som den 1 januari 2008 eller senare utgjordes av urskog eller annan trädbevuxen mark med inhemska arter, där det inte finns några klart synliga tecken på mänsklig verksamhet och där de ekologiska processerna inte har störts i betydande utsträckning, oavsett om marken fortfarande är av detta slag eller inte.

    Regeringskansliet har i Remiss av promemorian Anmälningsplikt för skogsbruksåtgärder i urskog och gammal föreslagit en definition som kan användas tillsvidare. Enligt förslaget ska med termen urskog avses samma som i avskogningsförordningen där urskog definieras som: "naturligt föryngrad skog med inhemska trädarter, där det inte finns några klart synliga tecken på mänsklig aktivitet och där de ekologiska processerna inte störts i betydande utsträckning".

    Remiss av promemorian Anmälningsplikt för skogsbruksåtgärder i urskog och gammal skog m.m. (regeringen.se)

    Verifiering: 
    Eftersom agrobiomassa inte får komma från mark som 1 januari 2008 var skogsmark men som inte längre är det, räcker det oftast med att kontrollera att marken inte varit skogsmark för att även uppfylla kriteriet om urskog. 

    I Jordbruksverkets karttjänst Hållkollen finns åkermark som är berättigad till gårdsstöd registrerad. Genom databasen kan det för åkermark som var registrerad 2008 visas om denna utgör, eller sedan 2008 utgjort, åkermark eller motsatt, om marken inte utgjort eller utgör åkermark.

    Karttjänsten Hållkollen (jordbruksverket.se)

    Om marken inte fanns registrerad i databasen i januari 2008 behövs ytterligare kontroller. Det kan kontrolleras genom underlag från Skogsstyrelsen som styrker att marken inte ställts om från skogsmark till annan markanvändning sedan 2008.

  • Gammal skog - mark som den 1 januari 2008 eller senare utgjordes av gammal skog enligt definitionen i det land där skogen finns, oavsett om marken fortfarande är av detta slag eller inte.

    Kriteriet träffar gammal skog enligt definitionen i landet där skogen finns. I dagsläget finns ingen svensk definition av vilka skogar som avses. Regeringskansliet har i Remiss av promemorian Anmälningsplikt för skogsbruksåtgärder i urskog och gammal skog föreslagit en definition av gammal skog som kan användas tills vidare.

    Remiss av promemorian Anmälningsplikt för skogsbruksåtgärder i urskog och gammal skog m.m. (regeringen.se)

    Verifiering: 
    Oftast är det tillräckligt att för agrobiomassa verifiera att marken inte var skogsmark 1 januari 2008 eller senare i Jordbruksverkets Hållkollen. 

    Karttjänsten Hållkollen (jordbruksverket.se)

    Om marken inte fanns registrerad i databasen i januari 2008 behövs ytterligare kontroller. Det kan kontrolleras genom underlag från Skogsstyrelsen som styrker att marken inte ställts om från skogsmark till annan markanvändning sedan 2008.

  • Skog som behörig myndighet har konstaterat ha hög biologisk mångfald - agrobiomassa får inte komma från skog och annan trädbevuxen mark som den behöriga myndigheten konstaterat har hög biologisk mångfald, om det inte kan visas att produktionen av agrobiomassan varit oskadlig ur naturvårdssynvinkel.

    Regeringskansliet har i Remiss av promemorian Anmälningsplikt för skogsbruksåtgärder i urskog och gammal skog klargjort att:
    skog som myndighet har konstaterat ha högbiologisk mångfald är till exempel beslut om att inrätta naturreservat, biotopskyddsområden eller annat formellt skydd som fattas för att skydda områden med stor biologisk mångfald. Det är även beslut av Skogsstyrelsen med anledning av en avverkningsanmälan enligt skogsvårdslagen eller en anmälan för samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken för att skydda områden med stor biologisk mångfald. Nyckelbiotopsregistreringar bör inte likställas med ett myndighetskonstaterande om stor biologisk mångfald.

    Remiss av promemorian Anmälningsplikt för skogsbruksåtgärder i urskog och gammal skog m.m. (regeringen.se)

    Verifiering:
    Oftast är det tillräckligt att för agrobiomassa verifiera att marken inte var skogsmark 1 januari 2008 eller senare i Jordbruksverkets Hållkollen. 

    Karttjänsten Hållkollen (jordbruksverket.se)

    Om marken inte fanns registrerad i databasen i januari 2008 behövs ytterligare kontroller. Det kan kontrolleras genom underlag från Skogsstyrelsen som styrker att marken inte ställts om från skogsmark till annan markanvändning sedan 2008.

  • Naturlig gräsmark - mark som den 1 januari 2008 eller senare utgjordes av gräsmark med en area på minst ett hektar, med stor biologisk mångfald, som i avsaknad av mänsklig verksamhet förblir gräsmark, och som bibehåller den naturliga artsammansättningen och sina ekologiska särdrag och processer, oavsett om marken fortfarande är av detta slag eller inte. Europeiska kommissionen har meddelat en närmare definition av gräsmark med stor biologisk mångfald. (Kommissionens förordning (EU) nr 1307/2014))

    Naturlig gräsmark med stor biologisk mångfald kan i Sverige anses utgöras av vissa lågproduktiva områden i fjällen som inte uppfyller definitionen av jordbruksmark. Av klimatskäl eller på grund av annan naturlig påverkan hindras eller försvåras såväl jordbruk som skogsbruk i fjällen och det är därför osannolikt att gräsmark i fjällen skulle användas för råvaruproduktion för biodrivmedel eller biobränslen.

    Verifiering:
    Då det bedöms som låg risk att uttag av agrobiomassa görs från dessa områden bör det normalt inte behövas särskilda kontrollrutiner för detta kriterium i Sverige.

  • Icke-naturlig gräsmark - gräsmark med en area på minst ett hektar, som är rik på arter och inte skadad, som av en myndighet har konstaterats ha stor biologisk mångfald och som i avsaknad av mänsklig verksamhet skulle upphöra att vara gräsmark. Råvaruuttag som är nödvändigt för att bevara markens status som gräsmark med stor biologisk mångfald är undantaget från kriteriet. Europeiska kommissionen har meddelat en närmare definition av gräsmark med stor biologisk mångfald (Kommissionens förordning (EU) nr 1307/2014).

    Icke naturlig gräsmark med stor biologisk mångfald utgörs i Sverige av betesmark och slåtteräng . Det är tillåtet att använda biomassa från icke naturlig gräsmark, om uttaget av biomassan är nödvändigt för att bibehålla markens status som gräsmark. Skötselåtgärder som görs på betesmark och slåtteräng i syfte att återställa eller bevara biologisk mångfald räknas inte som jordbruk, varför biomassan inte behöver uppfylla kriterier för agrobiomassa.

    Verifiering:
    Ofta är det tillräckligt att verifiera att marken var åkermark 2008 och fortfarande är det, alternativt visa att biomassan kommer från betesmark eller slåtteräng som inte skadats. Detta kan göras genom Jordbruksverkets blockdatabas Hållkollen att marken var registrerad som åkermark i januari 2008.

    Karttjänsten Hållkollen (jordbruksverket.se)

    För mark som inte finns registrerad i blockdatabasen kan verifiering ske genom att använda TUVA-databasen som innehåller resultatet från ängs- och betesmarks­inventeringen som har pågått sedan 2002. I databasen visas förutom var markerna finns, deras speciella naturvärden och kulturlämningar, även förändringar över tid samt när de inventerades. 

    Databasen TUVA (jordbruksverket.se)

    Gräsmarker som omfattas av åtagande för miljöinvestering eller miljöersättning kan använda befintligt avtal/åtagande som verifiering av markens status som betesmark eller slåtteräng, samt att uttag av biomassa är nödvändigt för att markens status som gräsmark ska bibehållas. Verifiering kan även ske genom foton eller annan dokumentation.

  • Hedmark - hedmark utgörs i Sverige av hedmarksnaturtyper i bilaga 1 till art- och habitatdirektivet (direktiv 92/43/EEG) som förekommer i Sverige, det vill säga naturtyperna rissandhedar (2320 ), grässandhedar (2330), fukthedar (4010), torra hedar (4030), alpina rishedar (4060), enbuskmarker (5130) och karsthällmarker (8240).

    Hedmark förekommer i Sverige dels i alpina områden där det överlappar med naturlig gräsmark, dels i andra delar av landet där hedmark kan överlappa med betesmark och ängsmark. Bedömningen är att det är mycket sällsynt att mark som var hedmark 1 januari 2008 eller senare ställts om till åkermark för produktion av råvara till biodrivmedel eller biobränsle.

    Skötselåtgärder på hedmark som utförs för att stärka eller bibehålla biologisk mångfald är inte jordbruksverksamhet. Den skördade biomassan från sådan verksamhet är därför hållbar.

    Verifiering:
    För agrobiomassa kan kriteriet hedmark verifieras i Sverige genom att kontrollera markens status i Jordbruksverkets karttjänst Hållkollen januari 2008 och därefter. Om marken var registrerad som åkermark i Hållkollen januari 2008 behövs ingen ytterligare kontroll.

    Karttjänsten Hållkollen (jordbruksverket.se)

    Om marken inte fanns registrerad som åkermark i Hållkollen i januari 2008, behövs ytterligare kontroller för att säkerställa att marken som agrobiomassan kommer från inte är eller har varit hedmark. Detta kan då göras genom att använda de kartverktyg som visar naturtyper enligt art- och habitatdirektivet, till exempel Skyddad natur där även Naturanaturtypskartan (NNK) finns. 

    Naturanaturtypskartan är karterade naturtyper enligt art- och habitatdirektivet. På Skyddad natur finns naturanaturtyper (NNK) som ett kartskikt som du kommer åt genom att på i den detaljerade sökfunktionen välja naturanaturtyper och sedan välja de naturtyper som utgör hedmark i Sverige.

    Om marken var registrerad som hedmark i kartskiktet NNK 1 januari 2008 eller senare, är agrobiomassa från sådan mark inte hållbar. I de fall biomassa hämtats från hedmark men med syfte att restaurerar hedmark och stärka eller bibehålla biologisk mångfald behöver aktören verifieras genom exempelvis avtal eller skötselplan för det aktuella området.

  • Områden utsedda för naturskydd - områden som i lag eller genom beslut av en myndighet har utsetts för naturskydd. Inklusive områden som har utsetts till skyddsområden för att skydda sällsynta, hotade eller utrotningshotade ekosystem eller arter, som är erkända i internationella avtal eller som ingår i förteckningar som har utarbetats av mellanstatliga organisationer eller av Internationella naturskyddsunionen. I Sverige omfattas skyddsformerna:

    • Naturvårdsavtal
    • Nationalpark
    • Naturreservat
    • Kulturreservat
    • Naturminne
    • Biotopskyddsområde
    • Djur-och växtskyddsområde
    • Vattenskyddsområde
    • Natura 2000-område

    Det är dock tillåtet att använda agrobiomassa från sådana naturskyddsområden om uttaget eller produktionen inte skadar de naturvårdssyften som gäller för skyddet.

    Verifiering: 
    Genom att visa att agrobiomassa inte kommer från mark som utgörs av något av dessa skyddade områden eller, i det fall biomassa kommer från sådan mark, genom att visa att uttaget inte strider mot syftet med skyddet.
    Detta kan göras genom att använda karttjänsten, ”Skyddad natur” på Naturvårdsverkets webbplats. 
    Kartverktyget Skyddad natur (naturvardsverket.se)

    Där finns aktuella naturskyddsområden registrerade och beskrivning av syftet med skyddet, skötselplaner med mera. Kartverktyget uppdateras kontinuerligt. Information om vilka skydd som finns på varje enskild fastighet i Sverige kan också fås via databasen Geodata Geodataportalen. 
    Geodata (lantmateriet.se)

Verifiering av kriterier gällande mark med stora kollager

Kriterierna förhindrar att områden med stora kollager tas i anspråk för produktion av agrobiomassa på ett sådant sätt att kolförråden går förlorade. Agrobiomassa får därför inte komma från mark som 1 januari 2008 var våtmark, skogsmark eller torvmark, om marken inte längre har samma status som när råvarorna skördas.

  • Våtmark - agrobiomassa får inte komma från våtmark som markavvattnats (nydikats) efter januari 2008, eftersom det innebär att marken inte längre är våtmark. Med våtmark avses mark som under hela året eller en betydande del av året är täckt eller mättad av vatten. Där ingår sjöar, sumpmarker, vattendrag (> 2 m bredd), dammar och myrar, mossar och kärr. Mark av våtmarkskaraktär som utgör annan markkategori såsom skogsmark, åkermark eller gräsmark räknas inte som våtmark.

    Verifiering:
    Kriteriet om våtmark ska anses uppfyllt så länge ingen markavvattning som kräver nytt tillstånd enligt miljöbalken har skett efter den 1 januari 2008. Eftersom våtmark inte kan utgöra annan markkategori kan kriteriet verifieras genom underlag som styrker att marken var åkermark i januari 2008 såväl som vid skörd. Det kan kontrolleras i Jordbruksverkets Hållkollen. 

    Karttjänsten Hållkollen (jordbruksverket.se)

    Om marken inte fanns registrerad där i januari 2008 behövs ytterligare kontroller. Verifiering kan då ske genom att visa att marken inte omfattas av ett tillstånd för markavvattning som beviljats av Länsstyrelsen eller Mark- och miljödomstolen efter den 1 januari 2008. Information om beviljade tillstånd för markavvattning finns hos respektive länsstyrelse.

  • Skogsmark - för att biodrivmedel och biobränslen ska anses som hållbara får de inte ha producerats av agrobiomassa från mark som den 1 januari 2008 utgjordes av skogsmark, om marken inte längre är skogsmark när råvarorna skördas.

    Skogsmark är mark inom ett sammanhängande område där träden har en höjd av mer än fem meter och en kronslutenhet på mer än tio procent, eller har förutsättningar att nå denna höjd och kronslutenhet utan produktionshöjande åtgärder. Områden som i väsentlig utsträckning används till jordbruksändamål, hör till byggnader eller anläggningar eller används för annat ändamål än att tillgodose intressen som kan hänföras till träden och vegetationen är inte skogsmark.

    Det finns ett undantag från kriteriet som blir aktuellt för skogsmark med en kronslutenheten på 10–30 procent, om utsläppsminskningskraven uppfylls med ändrad markanvändning.

    Åkermark som används för odling av fleråriga växter som energiskog (till exempel salix, hybridasp och poppel), julgranar, fruktträd eller bärbuskar räknas inte som skogsmark.

    Verifiering: 
    Verifiering av kravet kan ske genom underlag som styrker att marken var åkermark i januari 2008, såsom Jordbruksverkets Hållkollen. 

    Karttjänsten Hållkollen (jordbruksverket.se)

    Om marken inte fanns registrerad i databasen i januari 2008, behövs ytterligare kontroller. Det kan kontrolleras genom underlag från Skogsstyrelsen som styrker att marken sedan 2008 inte ställts om från skogsmark till annan markanvändning.

  • Torvmark - agrobiomassa får inte produceras på mark som 1 januari 2008 utgjordes av torvmark, såvida det inte kan visas att odling och skörd inte medför dränering av tidigare odikad mark.

    Med torvmark menas markområde med eller utan vegetation med ett naturligt ackumulerat ytlager av torv som är minst 30 cm djupt. Torv är dött organiskt material, som ackumulerats genom ofullständig nedbrytning av döda växter på grund av vattenmättade förhållanden. Odikad torvmark inryms ofta i markkategorin våtmark, men torvmark (i synnerhet dikad) kan samtidigt utgöra såväl åkermark som skogsmark eller gräsmark.

    Agrobiomassa får inte komma från mark som markavvattnats (nydikats) efter januari 2008. Dikesrensning eller restaurering av befintliga dräneringssystem inom ramen för befintliga tillstånd räknas inte som nydikning.

    Verifiering: 
    Kriteriet om torvmark ska anses uppfyllt så länge ingen markavvattning har skett som kräver nytt tillstånd enligt miljöbalken, eller koncession för energitorv har givits, efter 1 januari 2008.

    För agrobiomassa kan kriteriet om torvmark verifieras i Sverige genom underlag som styrker att marken var åkermark i januari 2008 såväl som vid skörd. Detta kan visas genom Jordbruksverkets blockdatabas Hållkollen.

    Karttjänsten Hållkollen (jordbruksverket.se)

    Om marken inte fanns registrerad där i januari 2008 behövs ytterligare kontroller. Verifiering kan då ske genom att visa att marken: 

    • inte omfattas av ett tillstånd för markavvattning, eller
    • inte omfattas av ett tillstånd för koncession för energitorv som beviljats av Länsstyrelsen eller Mark-och miljödomstolen efter den 1 januari 2008 eller
    • inget nytt tillstånd för torvtäkt har givits för miljöfarligverksamhet enligt miljöbalken sedan 1 januari 2008.

Information om beviljade tillstånd för markavvattning och koncessioner för energitorv finns på respektive länsstyrelse. Information om koncessioner för energitorv finns samlat i en karttjänst hos SGU, Kartvisare torv, information om tillstånd för torvtäkt enligt miljöbalken finns hos respektive länsstyrelse.

Sedan 1 januari 2017 prövas torvtäkter enligt miljöbalken. Befintliga torvtäkter kan dock ha tillstånd enligt den sedan 1 jan 2017 upphävda lagen (1985:620) om vissa torvfyndigheter (torvlagen).

Kartvisare torv (sgu.se)

Verifiering av markkriteriet för avfall och restprodukter från jordbruk

För att avfall eller restprodukter från jordbruk ska anses som hållbara, ska det visas att det finns övervaknings- eller förvaltningsplaner för att hantera påverkan på jordbeskaffenheten och markens kollager. Kravet gäller då biodrivmedel eller biobränslen produceras av avfall eller restprodukter som har uppkommit direkt i en jordbruksverksamhet, till exempel halm eller ruttna äpplen från en äppelodling.

I Sverige finns regelverk och rådgivningsåtgärder som säkerställer att påverkan på jordbeskaffenheten och markens kollager kontrolleras. Dessutom övervakas jordbeskaffenheten och kollagren i marken regelbundet på ett nationellt plan. Biomassa med svenskt ursprung uppfyller därmed kravet på att nationella myndigheter ska ta fram övervaknings- eller förvaltningsplaner.

Kriteriet kan därför verifieras genom underlag som styrker att avfall eller restprodukter uppkommit i en jordbruksverksamhet i Sverige.

För bränslen som är producerade av avfall och restprodukter från jordbruk i annat land än Sverige måste det finnas rutiner för kontroll av att kravet är uppfyllt.

Observera att restprodukter som direkt uppkommit i jordbruksverksamhet även omfattas av markkriterierna för agrobiomassa som beskrivs ovan.