Kommunikationschef

Eskilstuna

Är du en driven ledare med gedigen erfarenhet av kommunikationsfrågor? Vill du leda i en föränderlig verksamhet genom tillitsbaserat ledarskap, tydlig styrning och delaktighet? Sök tjänsten redan idag!

Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem där ekologisk hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet går hand i hand. Målet är stabil och kostnadseffektiv energi med låg påverkan på hälsa, miljö och klimat.

Dina arbetsuppgifter – leda Energimyndighetens kommunikationsarbete

Som kommunikationschef välkomnas du till en verksamhet i händelsernas centrum kopplat till omställningen av energisystemet. Här får du huvudansvar för att leda myndighetens arbete med kommunikationsfrågor och blir chef för Kommunikationssekretariatet, där du prioriterar sekretariatets insatser i förhållande till myndighetens behov och uppdrag. Du har en normerande roll vilket innebär att din styrning och de bedömningar du gör i kommunikationsfrågor får genomslag i organisationen.

I din roll leder du sekretariatets arbete genom presschef, pressekreterare och två sektionschefer. Du rapporterar direkt till stabschef och stödjer generaldirektör och dennes ledningsgrupp i både strategiska och principiella kommunikationsfrågor. En viktig del i ditt arbete består av att samverka, kommunicera och bygga nätverk inom såväl som utanför myndigheten.

Kvalifikationer

Vi söker dig med akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant, exempelvis inom media- och kommunikationsvetenskap. Du har flerårig erfarenhet i roll som kommunikationschef eller liknande, inkluderat personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar samt deltagande i ledningsgrupp. Därutöver har du erfarenhet av förändringsledning och förändringskommunikation, i kombination med erfarenhet från offentlig sektor.

Du behöver kommunicera väl i tal och skrift på både svenska och engelska samt ha goda kunskaper i moderna IT- system och program. För denna anställning krävs svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har erfarenhet från statlig verksamhet, gärna från en beredskapsmyndighet. Det är också meriterande om du har erfarenhet av kris- och krisledningskommunikation. Likadant om du har erfarenhet av att leda chefer.

Vi lägger stor viktigt vid personliga egenskaper. Vi söker en trygg ledare med vana av att förse andra med befogenheter för att effektivt nå gemensamma mål. Du är konstruktiv och lyhörd inför de du samarbetar med. Därutöver har du ett flexibelt förhållningssätt och fungerar självgående med grund i din erfarenhet i liknande roll. Vi värdesätter att du är tydlig i din kommunikation och tar hänsyn till helheten i både agerande och beslut. Vi ser fram emot att träffa dig med driv, engagemang och intresse för tjänsten!

Om arbetsplatsen

Kommunikationssekretariatet leder Energimyndighetens strategiska kommunikationsarbete i riktning mot verksamhetens mål. Vi arbetar nära och tillsammans med olika verksamhetsområden med att planera, genomföra och utvärdera kommunikationsinsatser samt utveckla och förvalta myndighetens kommunikationskanaler. Sekretariatet har också ansvar för presstjänst, myndighetens bibliotek, informationssökning och kriskommunikation.

Vårt erbjudande

Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och variation – samtidigt som du kan ha balans i livet.

Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat, har flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har ett friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel, föräldraledighet, tjänstepension och vid sjukdom. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss Jobba på Energimyndigheten.

Bra att veta

Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Denna tjänst är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Med anställning kan det bli aktuellt med krigsplacering i myndigheten.

Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 2025-08-24. Vi påbörjar urvalsarbetet efter sista ansökningsdag.

Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-008265. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR så får du hjälp att skicka in din ansökan. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Frågor?

Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Ellen Åhlander på telefon 016-542 06 12 (åter från semester 14/8) eller HR-partner Andrea Lindh Chamoun på telefon 016-544 23 04 (åter från semester 4/8).

Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad ST telefon 016-5420656.

Ansök