Avtalscontroller

Eskilstuna
Vill du vara med och säkra att Sveriges energiomställning sker på ett effektivt, rättssäkert och hållbart sätt? Som avtalscontroller på Energimyndigheten får du en nyckelroll i att utveckla och följa upp avtal som skapar största möjliga nytta för både verksamheten och samhället i stort. Ansök idag och gör avtryck i vår organisation!
Energimyndigheten arbetar för en fossilfri och robust energiförsörjning. Försörjningstrygghet, konkurrenskraft och ekologisk hållbarhet är perspektiv som ska förenas för att säkra framtidens energisystem.
Dina arbetsuppgifter - skapa värde och trygghet
Som avtalscontroller ger du stöd till upphandlarna och ansvarar för att avtal och leverantörer hanteras på ett strukturerat och effektivt sätt. Arbetet innebär att följa upp avtal både ur ett ekonomiskt och kvalitativt perspektiv samt att föra kontinuerlig dialog med leverantörer för att skapa största möjliga nytta för verksamheten.
Som en del av rollen är du med och bygger upp, utvecklar och formar arbetet med systematiska avtalsuppföljningar – där målet är att utveckla nya arbetssätt som både förebygger risker och skapar tydliga resultat. Du bidrar med marknadsundersökningar och leverantörsdialoger, stöttar verksamheten genom rådgivning och utbildningsinsatser samt deltar i uppstartsmöten. Vidare analyserar du inköpsmönster och klassificerar avtal utifrån strategisk betydelse och risk, liksom utvecklar och förvaltar uppföljningsplaner, strategier, samarbetsmodeller, eskaleringstrappor och villkor för uppföljning.
Kvalifikationer
Skallkrav
För att lyckas i rollen ser vi att du har en relevant eftergymnasial utbildning samt aktuell arbetslivserfarenhet som bedöms likvärdig för tjänsten. Du har dokumenterad erfarenhet av att arbeta med uppföljning av leverantörsavtal och besitter en god ekonomisk förståelse kombinerat med stark analytisk förmåga. Vidare har du goda kunskaper i Excel och är van att arbeta med dataanalys. Då rollen kräver mycket kommunikation ställs även krav på mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.
Meriterande
- Erfarenhet från arbete inom offentlig verksamhet.
- Tidigare erfarenhet som inköpare, upphandlare eller avtalscontroller.
- God kunskap om LOU (Lagen om offentlig upphandling).
- Vana att arbeta i inköps- och uppföljningsverktyg, exempelvis Spendency, TendSign samt olika kreditupplysningstjänster.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är självgående och har förmåga att ta egna initiativ i det dagliga arbetet. Du är flexibel och trivs i en miljö där förutsättningar kan förändras, samtidigt som du har en god samarbetsförmåga och är serviceinriktad i ditt bemötande.
Med din personliga mognad är du trygg och stabil, med god självinsikt och förmåga att agera professionellt i olika situationer. Du arbetar på ett strukturerat och organiserat sätt, har en stark kommunikativ förmåga och bidrar till en positiv och lösningsorienterad arbetsmiljö.
Om arbetsplatsen
Enheten ekonomi och strategiskt inköp är en del av avdelningen Verksamhetsutveckling och stöd. Vi består av sjutton medarbetare som tillsammans har ansvar för att driva utvecklingen av myndighetens inköpsarbete, såväl operativt som strategiskt samt upprätthållande och utveckling av myndighetens redovisning. Vi är fördelade i en ekonomi- respektive inköpsfunktion och som avtalscontroller har man sin huvudsakliga roll inom inköpsfunktionen.
Vårt erbjudande
Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och variation – samtidigt som du kan ha balans i livet.
Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har ett friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel. föräldraledighet och tjänstepension. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss Jobba på Energimyndigheten
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att placeras i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vid tillsvidareanställning kan det bli aktuellt med krigsplacering i myndigheten.
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 6 oktober 2025.
Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer xx. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR så får du hjälp att skicka in din ansökan. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Frågor?
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Jenny Lindholm på telefon 016-542 06 00 eller Rekryteringskonsult Jennifer Nilsson från Poolia, på telefon 0720-79 69 88
Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter:
Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad ST telefon 016-5420656.