Läget på biobränslemarknaderna oktober-november

Här kommer marknadsrapporten för biobränsle för perioden oktober och november. I den kan du läsa om sjunkande försäljning av E85, Lysekils nya LNG-terminal och förslaget om en ny miljöbilspremie.

Försäljningen av E85 sjönk under september

De senaste siffrorna från Svenska petroleum och biodrivmedelsinstitutet, SPBI, visar att försäljningen av bensin och E85 sjönk under september. Försäljningen av E85 uppgick till ca 14 400 m3 under september vilket är en minskning på 9 % jämfört med samma period förra året. Den sammanlagda försäljningen av E85 under 2014 uppgår till 122 600 m3 vilket är en nedgång med ca 11 860 m3, eller ungefär 9 %, jämfört med perioden januari till september förra året.

Preem har invigt en ny LNG-terminal i Lysekil

Den 16 oktober invigde Preem en ny terminal för LNG i anslutning till sitt raffinaderi i Lysekil. Tanken är att terminalen ska förse själva driftsprocessen med LNG. Genom att byta ut nafta och butan mot vätgas kommer raffinaderiets koldioxidutsläpp att kunna minska med ungefär 130 000 ton per år, vilket motsvarar utsläpp från cirka 70 000 bilar. Det är också ekonomiskt lönsamt att använda LNG. Preem räknar med att spara in mer än 200 miljoner kronor om året i produktionskostnader. Gasen kommer att levereras från det norska företaget Skangass.

Förslag om ny miljöbilspremie och nytt bonus-malus system

Under alliansregeringen instiftades den så kallade supermiljöbilspremien. Från första januari 2012 skulle de första 5 000 köparna av en ny miljöbil få en premie på 40 000 kr. Premien var tänkt att stimulera försäljningen av nya bilar med låg klimatpåverkan och skulle delas ut så länge pengarna räckte, dock som längst till 31 december 2014. I och med regeringsskiftet har framtiden för premien varit oklar, men den 21 oktober skrev Åsa Romson och Stefan Löven i en debattartikel i DN där de förklarade att samarbetsregeringen har för avsikt att behålla en premie till bilar med låga koldioxidutsläpp. De vill också införa ett bonus malus-system för fordon så att fordon med höga koldioxidutsläpp beläggs med en högre skatt än de som gör upphov till små utsläpp. Detaljerna kring de nya förslagen är inte klara ännu.

Sandvik testar vätgas

Under en månads tid har Sandvik haft en mobil vätgasmack stationerad på sitt industriområde. Macken består av en specialbyggd tysk lastbil som lastats med vätgasflaskor. Det är två bilar och en gaffeltruck som tankats på vätgas under provmånaden. Sandvik vill tillsammans med kommunen satsa på att uppföra en permanent vätgasmack i framtiden. Planer finns på att placera den vid staketet på industriområdet för att på så sätt kunna användas för att tanka Sandviks fordon på insidan och andra fordon på utsidan av staketet. Om och när en permanent vätgasstation blir verklighet är inte bestämt.

Boeing i samarbete med Comac för att ta fram flygbränsle av restoljor

Kina är den största konsumenten av frityrolja i världen. Använd frityrolja kan omvandlas till "Gutter oil", en mer lågkvalitativ olja som säljs för att användas till matlagning. Gutter oil kan också framställas genom att koka matrester eller slaktavfall. Oljan kan innehålla hälsofarliga ämnen men säljs ändå eftersom den har ett lägre pris än annan matolja. Amerikanska Boeing samarbetar nu tillsammans med kinesiska Comac och ett flertal kinesiska universitet för att försöka ta fram ett flygbränsle av Gutter oil. I dagsläget har de lyckats ta fram ett dieselbränsle till bussar men mer forskning krävs innan det kan bli aktuellt att använda oljan som råvara till flygplansbränsle.

Rapporten i sin helhet hittar du till höger.