
Guide till ändringar utifrån REDIII
Skogsbiomassa omfattas av markkriterier. Med skogsbiomassa menas biomassa som producerats inom skogsbruket, inklusive restprodukter som uppkommit direkt i skogsbruket.
Skogsstyrelsen har under 2024 tagit fram en rapport med bedömning av om svenskt regelverk uppfyller de utökade kriterierna för skogsbiomassa, och förslag på författningsförändringar och andra anpassningar som behövs för att Sverige ska uppfylla kriterierna enligt A-alternativet. Förslagen är ännu inte genomförda i svensk lagstiftning.
Så kan svensk biomassa från skogen klara nya EU-krav (skogsstyrelsen.se)
Vissa kriterier kan verifieras enligt A-alternativet
Skogsstyrelsen bedömer att svensk skogsbiomassa kan verifieras enligt A-alternativet för följande kriterier (2 kap 12 § förslaget till ny hållbarhetslag):
- Avverkningsverksamheten sker på ett lagenligt sätt (punkt 1)
- Skogsföryngring sker på avverkade arealer (punkt 2)
- Arealer som utsetts för naturskydd skyddas (punkt 3)
- Avverkning förenlig med krav på hyggesstorlek, död ved och avverkningssystem (punkt 5)
- Skogens produktionskapacitet på lång sikt (punkt 6)
Dessa kriterier kan verifieras för svensk skogsbiomassa enligt A-alternativet, genom att visa att ursprunget är Sverige. För verifiering av dessa kriterier kan aktörer hänvisa till Skogsstyrelsens rapport.
13 § Markkriterier för att säkerställa att kollager och kolsänkor i skogen bibehålls eller förbättras på lång sikt
Även för 13 § bedöms Sverige uppfylla A-alternativet genom att Sverige ingår i EU:s nationellt fastställda bidrag (NDC) som omfattar utsläpp från och upptag i sektorn för markanvändning, förändrad markanvändning och skogsbruk (LULUCF). I EU:s NDC ingår jordbrukets utsläpp från markanvändning i LULUCF medan utsläpp från gödsel ingår i en egen jordbrukssektor. EU och dess medlemsstater har antagit ett bindande mål om minst 55 procent inhemsk reduktion av växthusgasutsläpp till år 2030 jämfört med år 1990, som ska genomföras gemensamt. Med inhemsk reduktion menas utan användning av internationella krediter.
Kriterier som kräver anpassning för att uppfylla A-alternativet
Utifrån beskrivningarna i Skogsstyrelsens rapport kan inte svensk skogsbiomassa fullt ut kan verifieras enligt A-alternativet för följande kriterier (2 kap 12 § förslaget till ny hållbarhetslag):
Hänsyn vid avverkning till mark och biologisk mångfald (punkt 4):
Skogsstyrelsen bedömer att kriteriet inte uppfylls fullt ut enligt A-alternativet med nuvarande lagstiftning. Nuvarande lagstiftning är tillräcklig för att säkerställa att skörd av stubbar och avverkning på känsliga marker undviks och aktörer kan hänvisa till Skogsstyrelsens rapport för verifiering av krav.
Skogsstyrelsen gör bedömningen att ett en kommande anpassning för att uppfylla kriteriet otillåtna ursprungsområden (punkt 7) även kommer omfatta kravet att det vid avverkningen tas hänsyn på ett sätt som undviker försämring av urskog och gammal skog eller omvandling av sådan skog till skogsplantage. Motiveringen är att eftersom kravet på otillåtna ursprungsområden innebär mer långtgående begränsningar än att urskog och gammal skog inte får försämras eller omvandlas till skogsplantage.
Otillåtna ursprungsområden (punkt 7):
Skogsstyrelsen bedömer att nuvarande lagstiftning är tillräcklig för att säkerställa att skogsbiomassa inte kommer från gräsmark med stor biologisk mångfald, hedmark, våtmark och torvmark. Dessa kriterier kan verifieras för svensk skogsbiomassa enligt A-alternativet, genom att visa ursprung Sverige och hänvisa till Skogsstyrelsens rapport för verifiering.
Skogsstyrelsen bedömer att nuvarande lagstiftning är otillräcklig för att säkerställa att skogsbiomassa inte kommer från urskog, gammal skog samt skog med stor biologisk mångfald som av en myndighet har konstaterats ha stor biologisk mångfald och där uttaget där råvaruuttaget inte har varit oskadligt ur naturskyddssynpunkt.
Regeringskansliet bereder lagstiftning på området och för närvarande pågår en Remiss av promemorian Anmälningsplikt för skogsbruksåtgärder i urskog och gammal skog m.m. Sista dag att svar på remissen är den 25 september 2025.