Sektionschef planerings- och budgetsekretariatet

Eskilstuna

Vill du bidra till utvecklingen av Energimyndighetens styrning och uppföljning i händelsernas centrum av energiomställningen? Ser du fram emot möjligheten att leda en driven grupp verksamhets- och ekonomicontrollers för att på bästa sätt möta våra uppdrag? Då har vi tjänsten för dig!

Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem där ekologisk hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet går hand i hand. Målet är stabil och kostnadseffektiv energi med låg påverkan på hälsa, miljö och klimat.

Dina arbetsuppgifter – leda och utveckla verksamhet- och ekonomistyrning

Som sektionschef kommer du att leda sektionen i såväl operativa som strategiska styrningsfrågor. Du välkomnas till en engagerad grupp som tillsammans samordnar myndighetens övergripande strategiska arbete, ledningssystem, styrmodell, verksamhetsplanering, riskanalyser, finansiella analyser, ekonomiska prognoser samt budget. Här får du en viktig roll i att leda det dagliga arbetet och coacha medarbetarna i deras respektive ansvarsområden.

Du rapporterar till ekonomichefen och tillsammans ansvarar ni för att myndighetens verksamhets- och ekonomistyrning är tydlig, effektiv och välfungerande. Genom din gedigna kompetens och omvärldsbevakning fungerar du som expertstöd till myndigheten där du presenterar beslutsunderlag för ledningen och säkerställer att aktuella regelverk och förordningar tillämpas.

Kvalifikationer

Vi söker dig med akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant, exempelvis inom ekonomi, samhällsvetenskap eller statsvetenskap. Du har flerårig aktuell erfarenhet och övergripande kunskap inom styrningsfrågor med koppling till verksamhets- och/eller ekonomiområdet. Därutöver har du flerårig erfarenhet av att arbeta som chef med personal- och arbetsmiljöansvar, i kombination med erfarenhet från statlig verksamhet och kunskap om statlig förvaltning. Du behöver kommunicera väl i tal och skrift på både svenska och engelska samt har goda kunskaper i moderna IT- system och program. 

Det är meriterande om du har förmåga att snabbt analysera samband mellan siffror och verksamhet. Likadant om du har erfarenhet av att förändringsledning med goda resultat. Vi ser det också som meriterande om du har erfarenhet av att presentera beslutsunderlag för ledningsgrupp. Därutöver är det meriterande om du har erfarenhet av IT-stöd för verksamhetsplanering- och uppföljning såsom Stratys eller Hypergene, samt om du har kunskaper i analysverktyg, exempelvis Power BI eller QlikView.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vi söker dig som leder och motiverar andra för att effektivt nå gemensamma mål. Du kommunicerar tydligt och ser till helheten i agerande och beslut. Genom tydlig struktur anpassar du dig efter verksamhetens behov och ser möjligheter i förändringar. Vi värdesätter god samarbetsförmåga och ser fram emot att träffa dig med driv, engagemang och intresse för tjänsten!

Om arbetsplatsen

Planerings- och budgetsekretariatet är en del av Energimyndighetens stab och leds av ekonomichefen. Här arbetar 13 verksamhets- och ekonomicontrollers som ser fram emot att välkomna dig som sektionschef. Vi fokuserar på styrningsfrågor och samordnar kontakter med Regeringskansliet och skriftlig styrning från regeringen såsom regleringsbrev, uppdrag och instruktioner. Vi verkar för att myndigheten har ett effektivt miljö- och energiledningsarbete och samordnar myndighetens uppföljning och redovisning genom tertialredovisning, årsredovisning, jämställdhetsintegrering och hållbarhetsarbete. Därutöver förvaltar och utvecklar vi som sektion myndighetens leda och styra processer.

Vårt erbjudande

Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och variation – samtidigt som du kan ha balans i livet.

Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat, har flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har ett friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel, föräldraledighet och tjänstepension. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss Jobba på Energimyndigheten.

Bra att veta

Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att placeras i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Med anställning kan det bli aktuellt med krigsplacering i myndigheten.

Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 2025-09-10.

Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-009094. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR så får du hjälp att skicka in din ansökan. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Frågor?

Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Cecilia Kempe via e-post cecilia.kempe@energimyndigheten.se eller HR-partner Andrea Lindh Chamoun på telefon 016-544 23 04.

Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad ST telefon 016-5420656.

Ansök