Projektinformation

Projekttitel:
Game On? Fastställande av miljömässigt hållbara utvecklingslinjer för datorspel
Projekttitel (eng):
Game On? Identifying Environmentally Sustainable Trajectories for Video Games
Koordinator:
Uppsala universitet
Diarienummer:
2022-202116
Projektnummer:
P2022-01099
Projektstart:
2023-03-01
Projektslut:
2025-12-31
Budget:
ÅrBeviljat
20231 262 837 kr
20243 009 140 kr
20252 732 996 kr
Total:7 004 973 kr
Program:
”Människa, Energisystem och SAMhälle (MESAM)”
Projektsammanfattning:
Digitala spel växer snabbt på en mängd olika plattformar; stationära datorer, laptops, spelkonsoler, mobiltelefoner och läsplattor (tablets), och spelen sprids genom olika fysiska och digital distributionsplattformar samt genom molntjänster för spel (e.g. Stadia och GeForce Now). En ofta förbisedd aspekt är de effekter dessa spel har på CO2-utsläpp och på hur de belastar elnätet. I takt med att spelandet ökar så ökar också kraven på att vi formar denna tillväxt på hållbara sätt. Genom en blandning av kvalitativa och kvantitativa metoder kommer detta projekt att: (1) Kartlägga spelandet i Sverige (demografi, plattformar, tjänster, distribution, genre och spelstilar); (2) Använda detta för att modellera energi- och miljö-fotavtrycket för olika typer av spelande; (3) Undersöka mening och praktiker kring såväl äldre som nyare former av spelande för att kartlägga möjliga utvecklingslinjer för det kommande decenniet. (4) Utvärdera fotavtrycket hos dessa utvecklingslinjer.
Energimyndighetens andel:
100 %