Miljöbedömning krävs i normalfallet

Av miljöbedömningsförordningen framgår det att en energiplan omfattas av krav på att göra en strategisk miljöbedömning om energiplanen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Kraven preciseras i miljöbedömningsförordningen, och i miljöprövningsförordningen listas ett antal åtgärder och verksamheter som alltid ska antas medföra betydande miljöpåverkan (BMP), till exempel:

  • vindkraft
  • åtgärder i eller i närheten av Natura 2000
  • verksamheter som hanterar stora mängder av vissa farliga ämnen, så kallade Seveso-verksamheter

Det räcker att kommunen skriver i energiplanen att utbyggnad eller nedläggning av någon av de angivna typerna av anläggningar ska ske, utan att ange detaljer om till exempel produktion och lokalisering, för att den ska omfattas av krav på strategisk miljöbedömning. Det beror på att anläggningarna/åtgärderna i sig innebär betydande miljöpåverkan.

Även om verksamheterna/åtgärderna ska tillståndsprövas enligt miljöbalken (eller vissa andra sektorslagstiftningar) och en så kallad specifik miljöbedömning görs inom ramen för miljöprövningen, ersätter det inte den strategiska miljöbedömningen av planen. Det finns övergripande frågeställningar som inte hanteras i miljöbedömningen av den specifika verksamheten i tillståndsprövningen.

Sveriges energipolitiska planeringsmål att hantera ett elbehov på 300 TWh år 2045, förväntas påverka de flesta kommuners energiplanering. Behovet av ökad produktion eller distribution, kommer bland annat att innebära förändrad användning av mark- och vattenområden. Detta är exempel på påverkan som ska miljöbedömas.

I många fall innehåller energiplaner mål om att kommunen ska samverka, verka för eller ta fram planer för, snarare än konkreta utfästelser om nyinvesteringar. I så fall bör undersökningen ta fasta på vad intentionen med målet är, det vill säga vad utfallet blir om samverkans- och planeringsinsatserna är framgångsrika.