EU Login

Vid inloggning och verifiering av transaktioner i unionsregistret används e-tjänsten EU Login. 

Som användare i unionsregistret behöver du skaffa mobilappen EU Login. Appen finns att ladda ner till de flesta mobila enheter, och kräver att du har ett så kallat EU Login-konto att koppla appen till. Är du redan användare i registret så har du ett EU Login-konto sedan tidigare.

Nedan hittar du guider och information om hur du kommer igång med appen. För att få tillgång till unionsregistret måste EU login appen installeras och aktiveras. Efter att registrering i appen har slutförts kan du även använda den offline.

+

Så kommer du igång med EU Login mobilapp

För att börja använda EU Login mobilapp behöver du en mobiltelefon med kamera och tillgång till Apple Store (iPhone) eller Google Play Store (Android).

Är du ny användare och ansöker om behörighet följer du vår Guide för skapande av användarkonto.

Guide för skapande av användarkonto (pdf)

Appen kan du ladda ner här:

Appen kräver att du använder en låsfunktion på din mobila enhet (PIN-kod, mönster, eller fingeravtryck). Appen behöver även tillåtelse att skicka notiser samt ha åtkomst till kameran. 

Vid inloggning i unionsregistret väljer du autentiseringsmetod EU Login Mobile App QR Code.

+

Inloggningsproblem

Det finns många typer av inloggningsproblem. Vi har samlat några tips som ofta kan lösa en hel del problem:

  • Se till att du använder rätt länk/ingång till unionsregistret vid inloggning: 
    EU Registry (europa.eu)
  • Skapa inte en ny användare vid problem med inloggning. Skapar du flera användare kan dessa hamna i konflikt med varandra och försvårar felsökningen.
  • Prova att logga in med en annan webbläsare.
  • Rensa historik och cookies på datorn.

Logga in på EU login och kontrollera att du har en mobiltelefon kopplad till din användare, det gör du under Mitt konto och vidare under Uppgifter om mitt konto. Du kan logga in med lösenord.

EU Login (europa.eu)

Om du inte kan lösa dina inloggningsproblem ber vi dig att kontakta oss på euets@energimyndigheten.se

I kontakt med oss:

  • Beskriv ditt problem och de steg du tog innan du kom dit.
  • Ange om du nyligen har bytt e-postadress, telefonnummer, eller kan tänkas ha andra e-postadresser/telefonnummer kopplade till din användare.
  • Bifoga gärna skärmdumpar på hur det ser ut när du försöker logga in och av eventuella felmeddelanden.
+

Ominstallation och byte av telefon

Om du installerar om appen eller byter telefon behöver du göra om registreringen i appen. Du gör detta genom att logga in på ditt EU Login-konto med autentiseringsmetod lösenord eller QR-kod. Du kan där ta bort gamla mobila enheter och slutföra registreringen av din nya enhet. Det är lättare att göra ändringen i EU login om du har kvar din gamla mobila enhet och kan logga in i EU login med den.

EU Login (europa.eu)

När du sedan försöker logga in i unionsregistret kommer du få ett meddelande om att din enhet inte matchar den som tidigare varit registrerad. Tryck då Change device/Byt enhet. En uppgift skickas då till oss nationella administratörer för godkännande. När vi har godkänt uppgiften får du ett automatiserat mejl om att det är klart, och du kan sedan logga in.

Observera att du behöver ha en låsfunktion aktiverad på telefonen (PIN, fingeravtryck eller liknande) för att slutföra registreringen i appen.

+

Ändrad epost-adress

Vid ändrad e-postadress kan du följa vår guide:

Guide för att ändra e-postadress i EU Login och unionsregistret (pdf)

+

Om EU Login

EU Login är en tjänst som Europeiska kommissionen använder för att autentisera användare i bland annat unionsregistret. 

När du besöker unionsregistret via din webbläsare omdirigeras du till sidan EU Login. Där loggar du in med epost/lösenord samt anger EU Login Mobile App QR Code som autentiseringsmetod. En QR-kod genereras då i webbläsaren, och du använder mobilappen för att skanna QR-koden. När detta är gjort genereras en 8-siffrig kod i mobilappen som du skriver in i webbläsaren.

Appen går att använda offline.