AFIR – infrastruktur för alternativa drivmedel

Energimyndigheten har ett centralt ansvar i Sveriges arbete med att uppfylla kraven i EU-förordningen AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation). Förordningen syftar till att säkerställa en samordnad och tillräcklig utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel inom hela EU.

Energimyndighetens ansvar enligt AFIR  

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att ta fram ett utkast till ett nationellt handlingsprogram som ska beskriva hur Sverige planerar att uppfylla målen i AFIR. Vi ska också leverera analyser och bedömningar, bjuda in aktörer att lämna synpunkter på utkastet och vi förväntas ha en roll i kommande uppföljningsarbete.

Vi har också ett tillsynsansvar inom laddinfrastruktur som omfattar tillsyn av laddningspunkter och vätgastankstationer enligt AFIR. 

Om AFIR

Förordningen om infrastruktur för alternativa drivmedel (AFIR) innehåller bindande krav på EU:s medlemsstater att säkerställa en utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel som är tillgänglig för allmänheten i hela EU.

Det ställs krav på omfattning, kapacitet och geografisk lokalisering vid olika angivna tidpunkter för laddinfrastruktur för tunga och lätta fordon samt tankinfrastruktur för vätgas. Det finns ett kapacitetsbaserat krav som är kopplat till storleken på flottan av laddbara fordon och omfattar enbart lätta fordon.

Det finns även mål för flytande metan för tunga vägfordon och i hamn. Vidare finns mål för landströmsförsörjning av fartyg och för strömförsörjning av stillastående luftfartyg. 

AFIR innehåller också bestämmelser om exempelvis betalningslösningar för laddning och tankning, information till konsumenter samt standarder för laddningsstationers och tankningsstationer utformning. Det ställs också krav på att medlemsstater ska ta fram nationella handlingsprogram som beskriver hur målen ska nås och lägesrapporter för utvecklingen.  

Förordning 2023/1804 (europa.eu)