Laddstationer som omfattas av tillsyn

EU-förordningen kan vara svår att tolka. För att göra det enklare har vi sammanställt en översikt nedan där vi förtydligar de olika tillsynspunkterna och vad som gäller i praktiken.

För att en laddningspunkt ska omfattas av vår tillsyn krävs att den är tillgänglig för allmänheten. Det gäller samtliga tillsynspunkter. För att förstå vad som menas med tillgänglig för allmänheten hänvisar vi till vi frågor och svar med definitioner.

Frågor och svar om tillsyn av laddinfrastruktur

Artikel 5.1 Engångsladdning elfordon 

En förutsättning för den här tillsynspunkt är att det krävs betalning för att använda laddningspunkten. En enda betalningsterminal får betjäna flera laddningspunkter. 

Laddningspunkter som anlagts eller renoverats efter 13 april 2024 

Typ
Kortläsare
Kontaktlös kortbetalning
QR-kod
Mindre än 50kW
X
X
X
50kW eller mer
X
X

Observera att endast en betalningsmetod är tillräcklig.

Från den 1 januari 2027 gäller följande även för laddningspunkter som anlagts före 13 april 2024 

Typ
Kortläsare
Kontaktlös kortbetalning
QR-kod
50kW eller mer. Därutöver att den anläggs längs TEN-T vägnätet eller vid certifierad parkeringsplats
X
X

Observera att endast en betalningsmetod är tillräcklig. 

Artikel 5.2 Automatisk autentisering

  1. Alltid ge slutanvändaren möjlighet att välja bort automatisk autentisering eller
  2. Erbjuda alternativ som:
    - e
    ngångsladdning utan avtal
    - annan avtalsbaserad lösning.

Alternativet ska vara tydligt synligt och enkelt att använda vid varje publik laddningspunkt där automatisk autentisering erbjuds. 

Artikel 5.7 Digital uppkoppling

Operatören ska säkerställa att alla laddningspunkter är digitalt uppkopplade senast 14 oktober 2024. 

Artikel 5.8 Smart laddning 

Operatören ska säkerställa att laddningspunkter som anlagts efter den 13 april 2024 eller som renoverats efter den 14 oktober 2024 klarar smart laddning.  

Artikel 5.10 Fast laddningskabel 

Operatören ska säkerställa att alla laddningspunkter för likström har en fast laddningskabel installerad senast den 14 april 2025. 

Artikel 7.1 Engångstankning vätgas

Operatör för tankningsstation för vätgas ska godta elektroniska betalningar inklusive minst ett av följande: läsare för betalkort eller enhet med kontaktlös funktion som åtminstone kan läsa betalkort. 

Tekniska krav enligt bilaga II punkt 1.1–1.5

+

1.1 Normala laddningspunkter för motorfordon

Växelströmsbaserade normala laddningspunkter för elfordon ska av driftskompatibilitetsskäl minst utrustas med de uttag eller anslutningsdon för fordon av typ 2 som beskrivs i standard EN 62196-2:2017.

+

1.2 Snabba laddningspunkter för motorfordon

Likströmsbaserade normala laddningspunkter för elfordon ska av driftskompatibilitetsskäl minst utrustas med de anslutningsdon från det kombinerade laddningssystemet av typ ”Combo 2” som beskrivs i standard EN 62196-3:2014. 

Växelströmsbaserade snabba laddningspunkter för elfordon ska av driftskompatibilitetsskäl minst utrustas med de anslutningsdon av typ 2 som beskrivs i standard EN 62196-2:2017. 

Likströmsbaserade snabba laddningspunkter för elfordon ska av driftskompatibilitetsskäl minst utrustas med de anslutningsdon från det kombinerade laddningssystemet av typ ”Combo 2” som beskrivs i standard EN 62196-3:2014.

+

1.3 Laddningspunkter för motorfordon i kategori L

Växelströmsbaserade laddningspunkter som är tillgängliga för allmänheten och reserverade för elfordon i kategori L upp till 3,7 kW ska av driftskompatibilitetsskäl minst utrustas med ett av följande:

  • a) uttag eller anslutningsdon för fordon av typ 3A som beskrivs i standard EN 62196-2:2017 (för laddningsläge 3)

  • b) uttag som överensstämmer med standard IEC 60884-1:2002 + A1:2006 + A2:2013 (för laddningsläge 1 eller 2).

+

1.4 Normala laddningspunkter och snabba laddningspunkter för elbussar

Växelströmsbaserade normala laddningspunkter och snabba laddningspunkter för elbussar ska minst utrustas med de anslutningsdon av typ 2 som beskrivs i standard EN 62196-2:2017. 

Likströmsbaserade normala laddningspunkter och snabba laddningspunkter för elbussar ska minst utrustas med de anslutningsdon från det kombinerade laddningssystemet av typ ”Combo 2” som beskrivs i standard EN 62196-3:2014.

+

1.5 Gränssnitt för automatiska anslutningsdon

Gränssnitt för automatiska anslutningsdon för konduktiv laddning av elbussar i laddningsläge 4, i enlighet med standard EN 61851-23-1:2020, ska minst utrustas med mekaniska och elektriska gränssnitt som beskrivs i standard EN 50696:2021, avseende automatiska anslutningsdon (ACD, Automated Connection Device) som är monterade på infrastrukturen (strömavtagare), automatiska anslutningsdon som är monterade på fordonets tak, automatiska anslutningsdon som är monterade undertill på fordonet, automatiska anslutningsdon som är monterade på infrastrukturen (för anslutning till fordonets sida eller tak).