Du är skyldig att meddela förändringar om anläggningen (värme och kyla)
Du som har en anläggning som är godkänd för ursprungsgarantier är skyldig att hålla uppgifter om din anläggning samt om ditt företag eller person uppdaterade.
Inrapporteringen ska ske senast 14 dagar efter att förändringen skett. Om förändringarna inte rapporteras in till Energimyndigheten kan det leda till att din anläggning inte kan få ursprungsgarantier utfärdade eller att ursprungsgarantier utfärdas felaktigt.
Du rapporterar in de förändrade uppgifterna till Energimyndigheten via e-tjänsten för ursprungsgarantier och elcertifikat (Eugen). Du kommer åt e-tjänsten genom att först logga in på Mina sidor.
Om du inte tidigare hanterat dina ärenden via e-tjänsten Eugen behöver du först ansöka om behörighet.
Exempel på förändringar som ska rapporteras:
- Byte av ägare till en anläggning
- Ombyggnation av anläggning
- Byte av kontaktperson
- Ändrade adressuppgifter
Obs! Eventuella ändringar av fakturaadressuppgifter lägger du in elektroniskt direkt i kontoföringssystemet Cesar.